Otse põhisisu juurde

Automaatse tuvastamise areng

Tänases postituses tuleb juttu automaattuvastuse arengu kolmest olulisest etapist, milleks on vöötkoodide loomine, võimekama QR koodi loomine ning “koroonapassi” kasutuselevõtt.

Automaatne tuvastus sai alguse vajadusest teha kauplustes lõpp pikkadele kassajärjekordadele. Selleks asusid Bernard Silver ja Norman J. Wooland 1948. aastal välja töötama automaatse tuvastuse süsteemi, et märgistada kauplustes tooted neile vastava tooteinfoga. Triipkoodile e vöötkoodile e ribakoodile saadi patent aastal 1952 ning 22 aastat hiljem skaneeriti Ohio osariigis Troi linna Marsh Supermarketis ametlikult esimene ribakoodiga toode, milleks oli Juicy Fruit närimiskummi 10-pakk.[1] Minu hinnangul panid ribakoodid aluse kaubandusrevolutsioonile.

Esimese vöötkoodi disain, https://corp.trackabout.com/blog/barcodes-brief-history
Esimese vöötkoodi disain[1]

Aastakümneid oli püütud triipkoodist paremat toodet leiutada, kuniks 1994 aastal tuli Jaapani insener Masahiro Hara välja QR(Quick Response) koodiga, mida hakati esimesena kasutama autotööstuses, et jälgida sõidukite ja nende komponentide liikumist tootmisliinidel.[2] Kahemõõtmeline QR kood teeb ühemõõtmelisele ribakoodile silmad ette nii skaneerimise kiiruses kui ka info mahutavuses.[3] Ei saa mainimata jätta ka tõsiasja, et kahjustunud ribakood on loetamatu, kuid QR koodi veaparandusprotsent ulatub 30 protsendini.[4]

QR koodi näidis [2]

Täna, pea 30 aastat hiljem, on QR koodid kujunenud suureks osaks meie elus. 2021. aastal võeti Euroopas kasutusele QR koodiga EU Digitaalne COVID Sertifikaat ning samal aastal jõudsime olukorda, kus ilma QR koodi näitamata ei saa osa võtta meelelahutusüritustest, treeningutest ja külastada restorane jpm.[5] Leian, et digitaalne koroonaviiruse sertifikaat pani aluse QR koodi laialdasele levikule.

EU Digitaalne COVID Tõend, https://www.sm.ee/et/uudised/vaktsineeritust-saab-nuud-toendada-qr-koodi-abil
EU Digitaalne COVID Tõend [6]


Kasutatud materjalid:

  1. Barcodes: A Brief History, 2015, [Online]. Loetud aadressil: https://corp.trackabout.com/blog/barcodes-brief-history Kasutatud 03.02.2022 Kasutatud: 03.02.2022
  2. QR Code Security: What are QR codes and are they safe to use? [Online]. Loetud aadressil: https://www.kaspersky.com/resource-center/definitions/what-is-a-qr-code-how-to-scan Kasutatud: 03.02.2022
  3. Difference between Barcode and QR Code. 2021, [Online]. Loetud aadessil: https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-barcode-and-qr-code/ Kasutatud: 03.02.2022
  4. What’s a QR Code And How Is It Different From A Barcode?, 2021 [Online]. Loetud aadressil: https://www.scienceabc.com/innovation/whats-qr-code-how-its-different-from-barcode.html#:~:text=QR%20codes%20have%20an%20error%20rate%20of%207-30%25.,feature%20is%20smartly%20used%20by%20companies%20and%20businesses Kasutatud: 03.02.2022
  5. REGULATION (EU) 2021/953 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL, 2021, [Online]. Loetud aadressil: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0953&rid=2 Kasutatud: 03.02.2022
  6. Vaktsineeritust saab nüüd tõendada QR-koodi abil, 2021, [Online]. Loetud aadressil: https://www.sm.ee/et/uudised/vaktsineeritust-saab-nuud-toendada-qr-koodi-abil Kasutatud: 03.02.2022

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Autoriõigused

  Käesoleva nädala ülesandeks oli läbi lugeda Rick Falkvinge ja Christian Engströmi teosest “The Case for Copyright Reform” [1] teine peatükk, mis käsitleb ettepanekuid autoriõiguste reformiks.   Autorid toovad välja kuus peamist punkti: 1.       Moraalsed õigused Autorid teevad ettepaneku jätta autori moraalseid õiguseid puudutav muutmata. Lisades, et keegi et tohi väita end olevat ABBA või olevat kirjutanud kõik Paul McCartney lood kui ta seda ei ole, ning et niisuguse teguviisi lugema illegaalseks. Olen selle punktiga 100% nõus ja ei oska näha ka minimaalseimaid aspekte, et vastu väita. 2.       Vaba mitteäriline jagamine Autorite hinnangud peaks autoriõiguste reform reguleerima vaid teose kasutamist ärilistel eesmärkidel. Olen punktiga päri ning usun, et piir joonestub üsnagi selgelt välja. 3.       20aastane kommertsmonopol Autorite hinnangul peaks autoriõiguste kaiteaega lühendama...

Uue meedia mõju traditsioonilisele meediale

Traditsioonilise meedia all peetakse silmas massikummunikatsiooni kanaleid, mis olid saadaval enne digitaalse meedia tulekut ning on kasutatud juba aastakümneid. Traditsiooniline meedia hõlmab televisiooni, raadiot, ajalehti, raamatuid, ajakirju jms. [1] Uut meediat saab kõige paremini kirjeldada kui digikanaleid, mis on reklaaminduses populaarsust kogunud umbes viimasel kümnendil. Kuna üha enam tarbijaid loodab kõiges oma mobiiltelefonidele, on uuest meediast saanud üha tõhusam viis reklaamida. Uus meedia hõlmab endas Interneti-põhiseid reklaamivorme, nagu bännerreklaamid, sotsiaalmeedia ja rakendused. [2] Uue meedia tulekuga on palju muutunud ka traditsioonilise meedia maastikul. Ühe olulise positiivse muutusena tooksin välja, et uue meedia tulekuga liikusid paljud traditsioonilise meedia väljaanded osaliselt või täielikult digitaalsesse ruumi. See võimaldas traditsioonilisel meedial kulusid kokku hoida trükimasinate ja laialivedajate arvelt, säästa paberit, tinti jpm. Veidi paradoks...