Otse põhisisu juurde

Virginia Shea 10 käsku

Tänases postituses tuleb juttu Virginia Shea netiketi 10 käsust, mis pärinevad 90ndatest ning kehtivad senini.

Alljärgnevalt toon välja Virginia Shea 10 käsku:
1. Ole inimene (Remember the human).
2. Käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus (Adhere to the same standards of behavior online that you follow in real life).
3. Tea, kus sa oled (Know where you are in cyberspace).
4. Austa teiste inimeste aega ja võrguühendust (Respect other people’s time and bandwidth).
5. Näe võrgus hea välja (Make yourself look good online).
6. Jaga oma teadmisi (Share expert knowledge).
7. Aita piirata sõimusõdu (Help keep flame wars under control).
8. Austa teiste inimeste privaatsust (Respect other people’s privacy).
9. Ära kuritarvita oma võimu (Don’t abuse your power).
10. Andesta teistele nende eksimused (Be forgiving of other people’s mistakes). [1]

Praeguseks on ühiskond saanud Virginia Shea käskudega kohaneda pea 25 aastat, kuid sellegi poolest on reeglite vastu eksimine tavapärane nähtus infoühiskonnas. Enim näiteid tuleb pähe 3nda punkti kohta, mis ütleb, et ka infoühiskonnas on oluline silmas pidada kus, mida ja kuidas jagada. Pean olulisimaks selle punkti juurest kaasa võtta teadmist, et võrk ei unusta.

Esimese näitena tooksin välja aastatetaguse juhtumi, kus korvpalli Eesti Meistrivõistluste eel kirjutas tiimiliige sotsiaalmeedias postituse sisuga, et nemad on juba eos võitnud, vastasvõistkond imegu sõrme ning Karikale võib nende tiiminime juba ära kirjutada. Sellest postitusest sai “nõrgem” tiim hoopis nii palju hoogu juurde, et tõmbasid ilkujatele koti pähe. Peale võistlusmängu oli küll postitus maha võetud ja “seina” pealt see enam leitav polnud, kuid Google otsingumootoriga tuli see ilusti koos autori nimega välja. Vaja oli vaid õigeid otsingusõnu.

Samalaadne backfire juhtum tabas ka Kevin Harti, kui aastal 2018 koomik 2019nda aasta Oscarite auhinnagala õhtujuhtide seast välja arvati, sest päevavalgele oli ilmunud 7 aasta tagune Twitteri tweet, mida korraldajad pidasid lubamatuks geivastaseks käitumiseks. Kevin Harti tweet, mis on tänaseks juba neli aastat tema Twitteri kontolt kustutatud, kuid seni palju kõmu tekitab: “Yo if my son comes home & try’s 2 play with my daughters doll house I’m going 2 break it over his head & say n my voice ‘stop that’s gay.” [2]
 
Kasutatud allikad:
1. E-ITSPEA 5: Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest, [online]. Loetud aadressil: https://wiki.itcollege.ee/index.php/E-ITSPEA_5:_Tarzan_suurlinnas:_v%C3%B5rgusuhtluse_erip%C3%A4radest Kasutatud: 03.03.2022
2. How Kevin Hart tweeted himself out of a job hosting the Oscars, 2018, [Online]. Loetud aadressil: https://www.theverge.com/2018/12/8/18131221/kevin-hart-oscar-hosting-homophobia-twitter-tweets Kasutatud: 04.03.2022
 
 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Autoriõigused

  Käesoleva nädala ülesandeks oli läbi lugeda Rick Falkvinge ja Christian Engströmi teosest “The Case for Copyright Reform” [1] teine peatükk, mis käsitleb ettepanekuid autoriõiguste reformiks.   Autorid toovad välja kuus peamist punkti: 1.       Moraalsed õigused Autorid teevad ettepaneku jätta autori moraalseid õiguseid puudutav muutmata. Lisades, et keegi et tohi väita end olevat ABBA või olevat kirjutanud kõik Paul McCartney lood kui ta seda ei ole, ning et niisuguse teguviisi lugema illegaalseks. Olen selle punktiga 100% nõus ja ei oska näha ka minimaalseimaid aspekte, et vastu väita. 2.       Vaba mitteäriline jagamine Autorite hinnangud peaks autoriõiguste reform reguleerima vaid teose kasutamist ärilistel eesmärkidel. Olen punktiga päri ning usun, et piir joonestub üsnagi selgelt välja. 3.       20aastane kommertsmonopol Autorite hinnangul peaks autoriõiguste kaiteaega lühendama...

Uue meedia mõju traditsioonilisele meediale

Traditsioonilise meedia all peetakse silmas massikummunikatsiooni kanaleid, mis olid saadaval enne digitaalse meedia tulekut ning on kasutatud juba aastakümneid. Traditsiooniline meedia hõlmab televisiooni, raadiot, ajalehti, raamatuid, ajakirju jms. [1] Uut meediat saab kõige paremini kirjeldada kui digikanaleid, mis on reklaaminduses populaarsust kogunud umbes viimasel kümnendil. Kuna üha enam tarbijaid loodab kõiges oma mobiiltelefonidele, on uuest meediast saanud üha tõhusam viis reklaamida. Uus meedia hõlmab endas Interneti-põhiseid reklaamivorme, nagu bännerreklaamid, sotsiaalmeedia ja rakendused. [2] Uue meedia tulekuga on palju muutunud ka traditsioonilise meedia maastikul. Ühe olulise positiivse muutusena tooksin välja, et uue meedia tulekuga liikusid paljud traditsioonilise meedia väljaanded osaliselt või täielikult digitaalsesse ruumi. See võimaldas traditsioonilisel meedial kulusid kokku hoida trükimasinate ja laialivedajate arvelt, säästa paberit, tinti jpm. Veidi paradoks...

Automaatse tuvastamise areng

Tänases postituses tuleb juttu automaattuvastuse arengu kolmest olulisest etapist, milleks on vöötkoodide loomine, võimekama QR koodi loomine ning “koroonapassi” kasutuselevõtt. Automaatne tuvastus sai alguse vajadusest teha kauplustes lõpp pikkadele kassajärjekordadele. Selleks asusid Bernard Silver ja Norman J. Wooland 1948. aastal välja töötama automaatse tuvastuse süsteemi, et märgistada kauplustes tooted neile vastava tooteinfoga. Triipkoodile e vöötkoodile e ribakoodile saadi patent aastal 1952 ning 22 aastat hiljem skaneeriti Ohio osariigis Troi linna Marsh Supermarketis ametlikult esimene ribakoodiga toode, milleks oli Juicy Fruit närimiskummi 10-pakk. [1] Minu hinnangul panid ribakoodid aluse kaubandusrevolutsioonile. Esimese vöötkoodi disain [1] Aastakümneid oli püütud triipkoodist paremat toodet leiutada, kuniks 1994 aastal tuli Jaapani insener Masahiro Hara välja QR(Quick Response) koodiga, mida hakati esimesena kasutama autotööstuses, et jälgida sõidukite ja nende kompon...