Selle nädalal postituses tuleb juttu veebikeskkonna
kasutatavusest Outlooki ja Gmaili näitel.
Koostasin tabeli, kus hindasin oma äranägemise järgi viie palli süsteemis veebi kasutatavuse tingimuste täitmist, mille Jakob Nielsen artiklis “Usability 101: Introduction to Usability”[1] on välja toonud.
Omadus |
Outlook |
Gmail |
Õpitavus |
5 |
5 |
Tõhusus |
5 |
5 |
Meeldejäävus |
4 |
5 |
Vead |
5 |
3 |
Rahulolu |
5 |
4 |
Õpitavuse all peetake silmas pingutuslikku ja ajalist
mahtu, mis kulub baasfunktsioonide kasutama õppimiseks. Tõhusust hinnatakse
selle järgi kui kiiresti saab kasutaja toimingud tehtud arvestades, et oskused
on eelnevalt omandatud. Minu hinnangul on nii Outlooki kui ka Gmaili puhul
mõlemad eeldused väga hästi täidetud
tänu loogilisele ja käepärasele ülesehitusele.
Meeldejäävus ehk kui lihtsasti suudab kasutaja meelde
tuletada funktsioonide kasutamist, kui mõnda aega ei ole süsteemi kasutanud. Mulle
tundub, et võrreldes Gmailiga on Outlookis rohkem funktsioone ja seega ka
suurem võimalus “ära eksida”.
Vead – selle punkti all peetakse silmas
kasutajapoolsete vigade tekkimise vähendamist. Minu hinnangul on siin Gmailil
kõvasti arenguruumi. Kui e-mailile jääb pealkiri ehk teema määramata, annab
Outlook sellest märku ning kasutaja otsustab, kas saadab meili sellegipoolest
välja või parandab vea. Niisugune võimalus Gmailis puudub. Aegajalt tuleb ka ette kui e-mail saadetakse valele aadressile.
Sellises olukorras on Gmailis võimalik 30 sekundi jooksul meil tagasi kutsuda,
kuid selle aga möödudes ei ole enam mudi valikuid kui et olukorraga leppida.
Outlookis seevastu saab meili tagasi kutsuda mistahes hetkel, kui saaja ei ole meili
avanud.
Rahulolu ehk üldine kasutusmugavus. Ka siin on Gmailil
võrreldes outlookiga ruumi areneda. Outlookis käib meilide edasisuunamine
lihtsasti ja ühest kohast, kuid Gmailis saab seadete suunamise vahelehe kaudu
suunata vaid ühele aadressile ning kui on soov suunata mitmele, tuleb valida
filtrite vaheleht ja luua iga aadressi kohta üks filter, et kõik sissetulevad
meilid suunata edasi aadressile, mis muuhulgas tekib rippmenüüsse vaid siis, kui
see on suunamise vahelehel defineeritud. Lisaks on Gmailil ka failide
lisamisega ikaldus – faili lohistamine ei pruugi tuua soovitud tulemust ning
failid ei pruugi avaneda korrektselt. Viimase kohta lisan ka näite.
Gmaili postkasti üldvaade - igal failil oma nimi ja otse avades ka õige sisu:
Avatud meili vaade Gmailis:
Igal failil oma nimi, kuid sisuks üks ja sama joonis, mis pärineb failist Vaated 2 1904.pdf. Ka allalaadimisel - Korrus 1904.pdf faili allalaadimisel laetakse alla hoopis fail Vaated 2 1904.pdf.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et minu hinnangul on Outlooki kasutatavus Gmailist kõrgemal tasemel.
Kasutatud materjalid:
1. Usability 101: Introduction to Usability, 2012,
[Online]. Loetud aadressil: https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/
Kasutatud: 21.04.2022
Kommentaarid
Postita kommentaar